Pienyrityksen brändäys

Brändäys kuulostaa kauhealta. Ihan kuin muutkin suomenkielen sanat, joissa on äätä ja ärrää, kuten ”älä rääkkää sitä räkättiä”. Hyvää suomennosta sanalle ei ole keksitty. Periaatteessa se voisi olla vaikka ”konseptointi”.

Yksi osa brändiä on tietenkin yritysilme. Millainen logo sinulla on? Käytätkö markkinointimateriaaleissasi aina tiettyjä värejä? Onko yritykselläsi mainoslause, slogan?

Tärkeämpi osa brändiä kuitenkin on mielikuva, minkä yrityksestäsi saa. Mitä ihmisille tulee yrityksestäsi mieleen? Hauskoja brändejä ovat olleet esimerkiksi Varusteleka ja Mulletoi. Ihan tavallisia tuotteita, joita muutkin myyvät, mutta hauskalla idealla.

Brändääminen ei siis välttämättä ole kallista. Tarvitaan vain hyvä idea. Ja jos tuollaista kuningasideaa ei heti tule mieleen, niin liikkeelle voi lähteä ihan perusasioistakin. Teetetään selkeä logo ja valitaan kaksi perusväriä, mitä käytetään ilmoittelussa.  Mietitään mitä myydään ja kenelle ja minkälainen viestintä sopisi näihin tuotteisiin tai palveluihin. Tehdään hyvät perussivut nettiin. Sieltä löytyvät ainakin yhteystiedot ja asiakas näkee, että yritys on olemassa ja toiminnassa. Mikäli sivu näyttää yhdeksänkymmentäluvulla wordilla kyhätyltä hilipatipippanilta, niin antaahan se erilaisen mielikuvan kuin tyylikäs nettisivu, jossa on logo, hyvä valokuva ja selkeät tiedot. Brändääminen on siis näiden erilaisten mielikuvien luomista.

Mitä brändääminen sitten maksaa? Logon teettäminen maksaa muutamia satoja euroja. Se ei ole kallista, koska tarvitset logoa eri kuvamuodoissa vähän kaikkeen: lehtimainoksiin, nettiin, markkinointimateriaaleihin. Sivujen teettäminen maksaa myös alkaen joistakin satasista tuhansiin euroihin, riippuen, mitä sinne haluat. Jos sinulla on aikaa opetella, voit tehdä sivut myös itse. WordPressillä voit kokeilla sivujen tekemistä jopa ilmaiseksi. Facebookiin, Instagramiin ym. sivujen tekeminen on ilmaista, mutta mainostaminen maksaa. Mainosten hinnat alkavat muutamasta eurosta ja niillä saa yleensä näkyvyyttä ihan mukavasti. Google ads-mainonnan hinnan voit määritellä itse laittamalla kampanjalle jonkin budjetin.  Helppokäyttöisimmäksi olen itse kokenut Facebook-mainonnan.

Mistä brändäämiseen tai markkinointiin saisi ideoita? Selaa ihmeessä muiden saman alan yritysten nettisivuja ja katsele sieltä, mikä näyttää hyvältä ja mitä taas itse tekisit toisin. Brändin rakentaminen vaatii aikansa. Älä hätäile äläkä tuskastu, jos kaikki ei heti tule valmiiksi. Joidenkin yritysten konseptointi on helpompaa kuin toisten riippuen myytävästä tuotteesta.

Mieti minkälaisessa yrityksessä itse asioit mieluiten. Mikä herättää luottamusta? Mikä taas saa lykkäämään yhteydenottoa mahdollisimman pitkään? Jos kertoisit yrityksestäsi tarinan, joka alkaa: ”Olipa kerran asiakas, joka tarvitsi…” niin miten se jatkuisi?

logo

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *