Starttikurssin pieni markkinointisanakirja

Suomen kielessä on paljon lainasanoja ja käännöksiä, joita ei ole otettu käyttöön, ihan syystä! Näitä ovat mm. hyrysysy ja eriö. Internetin myötä lainasanojen käyttöön ottaminen yleistyy ja nopeutuu. Vieraskielisen tekstin kieliasu vaihdetaan sellaiseksi, että se on kirjoitettuna ja lausuttuna suomea tai ainakin sinne päin.

Markkinointislangissa on paljon mielenkiintoisia termejä. Osa on selkeitä, osa innovatiivisia, osasta ei tiedä mitä ajatella… Mitä tuumaat vaikkapa termeistä sometekeminen tai smoothiebrändi?

Jotta pahimmista ”jargonioista” selvittäisiin ilman kielikurssia, olen tehnyt pienen koosteen, siis olkaapa hyvä, Starttikurssin pieni markkinointisanakirja!

AFFILIATEMARKKINOINTI – Kumppanuusmarkkinointi. Esimerkiksi bloggaaja, suosittelee yhteistyökumppaninsa tuotteita tai palveluita saa KOMISSION, jos asiakas päätyy hänen bloginsa kautta ostamaan kumppanin tuotteen.

HENKILÖBRÄNDÄYS – Se tarkoittaa, että tuot esille myös itsesi, edustamasi yrityksen lisäksi. Laitat näkyviin kuvia itsestäsi [kääk!] ja teet juttuja omalla persoonallisella tyylilläsi. Persoonan esiintuominen tarkoittaa tietysti myös sitä, että kukaan ei ole täydellinen. Ja kaikki eivät tykkää kaikesta. Siksi se on vaikeaa.

INTRO– Jonkin asian esittely. Yleensä ilmainen kokeilu.

KONSULTOIDANykysuomen sanakirjan mukaan Konsultoida-verbi tarkoittaa  neuvottelemista ja neuvojen kysymistä. ”Konsultoida työtoveriensa kanssa” ja ”Konsultoida erikoislääkäriä potilaan hoidossa” ovat sanakirjan esimerkkejä.

Tämä on verbin alkuperäinen merkitys. Kuitenkin tiedämme, että konsulttien ammattiryhmän tehtävä on aivan päinvastainen: konsultti opastaa ja antaa neuvoja niitä kysyvälle. Konsultoida-verbiäkin on siten jo kauan sitten – sanakirjojen ja kielenhuoltajien ohjeista huolimatta – alettu käyttää myös merkityksessä ’antaa neuvoja’.

KONFIGUROINTI, KONFFAUS – on sivistyssanakirjasta löytyneen tiedon mukaan yhtä kuin asentaminen, asetusten säätö.

(…ja erityisesti mieltä lämmittävät sivustolta löytyvät riimiparit, joita ovat mm. keikarointi, kiikarointi, toikkarointi, puikkarointi, askarointi, fillarointi ja tunarointi.)

Nyt siis tiedämme, mitä tarkoittaa, jos tarjouksen yhteydessä konsultoidaan konfigurointi samaan pakettiin!

LIIDI – Potentiaalinen asiakas, joka on jollain tapaa ilmaissut olevansa kiinnostunut tuotteistasi tai palveluistasi. Liidejä voi olla eri asteisia, esimerkiksi OPPORTUNITY, jolle on lähetetty tarjous, eli häntä on KONTAKTOITU.

PLUGARI – Plug in, eli tietokoneohjelman laajennus tai liitännäinen. Esimerkiksi Adobe flash player, jota voidaan tarvita videoita toistettaessa.

SHOUTTI – Toisen henkilön tilin mainostaminen instagramissa.

STILL-KUVA – Videosta otettu pysäytyskuva

WEBINAARI – Verkkoseminaari; luento tai verkkokoulutus, johon voi osallistua internetin kautta. Yleensä on mahdollista kommentoida ja keskustella esityksen katsomisen lisäksi esimerkiksi CHATTIRUUDULLA.

QR-KOODI – Kuva, jonka voi lukea vaikkapa kännykkäsovelluksella. Koodi voi ohjata nettisivulle, sisältää käyntikortin tai se voi olla vapaamuotoinen:

qr

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *