Kuinka vastata kun mahdollinen asiakas kertoo hintojesi olevan liian korkeita?

Mitä teet kun hintasi ovat mahdollisen asiakkaan mielestä liian kalliit? Jos olet ollut yrittäjänä jonkin aikaa, olet luultavasti kuullut mahdollisten asiakkaiden sanovan: ”Nämä hinnat ovat liian kalliita!” tai jotain siihen suuntaan.

Eli mitä teet?

Sinulla on muutama vaihtoehto! Tässä on joitain käteviä sähköpostikäsikirjoituksia jotka voit kopioida, liittää ja muunnella lähetettäväksi juuri sille asiakkaalle, jonka mielestä hintasi ovat liian kalliit.

Huomio: Näitä kaavoja ei ole tarkoitettu käytettäväksi sanasta sanaan samanlaisina, vaan muunneltaviksi omaan tilanteeseen ja tarvittavaan ammattimaisuuteen sopiviksi. Käytä käsikirjoituksia aloituspisteenä, mutta muuntele niitä sinulle toimiviksi.

VAIHTOEHTO YKSI – OPETA HÄNELLE, MIKSI OLET MAHTAVA

Hei ___!

Ymmärrän tämän olevan suuri sijoitus, mutta voin vakuuttaa sinulle, että tarjoamani palvelun laatu ei ole halvemmalla saatavilla. Asiakkaani ovat nähneet tuloksia kuten ___ ja ___ koska teen kanssasi töitä, että voimme olla varmoja saamasi sivun toimivuudesta brändisi ja itsesi kannalta. En suunnittele vain ___, vaan autan sinua saavuttamaan tavoitteesi.

Jos sinulla ei juuri nyt ole tarvittavia resursseja, ymmärrän kyllä. Pidä minut mielessä tulevaisuutta varten. Jos kuitenkin pystyt tässä tilanteessa tekemään sijoituksen, kerro siitä niin kerron sinulle seuraavasta vaiheesta.

Kiitos!

-NIMI

MIKSI TÄMÄ KÄSIKIRJOITUS TOIMII?

Myönnät palvelusi hinnan, mutta vakuutat asiakkaan tarjoamasi työn laadusta. Selität, miksi pätevyytesi oikeuttaa maksuun antamalla esimerkkejä onnistumisista entisten asiakkaiden kanssa. Lopussa heität pallon toiselle osapuolelle kertomalla hänelle, ettet aio laskea hintaa, mutta tarjoat vaihtoehdon ”kävellä pois”.

 

VAIHTOEHTO KAKSI – TARJOA VÄHÄN VÄHEMMÄN

Hei ___!

Ymmärrän tämän olevan suuri sijoitus, joten budjettisi mukaan olen kehittänyt toisen vaihtoehdon (ks. liite). Saat silti mahtavan ____, poistamme vain joitakin ylimääräisiä ominaisuuksia, jotta pysyt budjetissa. Juuri nyt keskittyisimme vain päätehtäviin rakentaaksemme jotain sinulle sopivaa. Tässä tapauksessa poistin ___, että voimme pitää ___ mukana, mikä on sivulle erittäin hyödyllistä. Jos haluat lisää ominaisuuksia myöhemmin, voimme suunnitella toisen projektin juuri sitä varten!

-NIMI

MIKSI TÄMÄ KÄSIKIRJOITUS TOIMII?

Myönnät palvelusi hinnan, muttet suostu muuttamaan niitä. Sen sijaan tarjoat muun mahdollisuuden, joka silti täyttää asiakkaasi päätavoitteet (eli tärkeät asiat!), ja samalla poistaa lisäominaisuudet jotka nostavat hintaa muuttamatta tehokkuutta.

 

VAIHTOEHTO KOLME – HEITÄ ASIAKAS POIS, HÄN AIKOO KUITENKIN TINKIÄ KOKO PROJEKTIN AJAN

Hei ___!

Ymmärrän tämän olevan suuri sijoitus, ja kuulostaa siltä, että tarvittavaa rahoitusta ei juuri nyt ole käytettävissä. Ymmärrän täysin, ettei hinta sovi budjettiinne, joten työskentely kanssani ei tällä hetkellä saata olla paras vaihtoehto.

Jos rahoitusta kuitenkin tulevaisuudessa löytyy, älä epäröi ottaa kontaktia, jotta voimme yhdessä työstää ___!

Kiitoksia,

-NIMI

MIKSI TÄMÄ KÄSIKIRJOITUS TOIMII?

Myönnät palvelusi hinnan, etkä suostu muuttamaan sitä. Kerrot asiakkaalle, että jos hän on tulevaisuudessa valmis sijoittamaan tarpeeksi, olet valmis työskentelemään hänen kanssaan. Olemalla tinkimättä hinnasta kerrot asiakkaalle, että työsi on varmasti sen arvoista.

 

YHTEENVETO

Nämä käsikirjoitukset ovat yksinkertaisia, menevät suoraan asiaan ja tekevät selväksi, ettet ole valmis tinkimään. Lujana pysyminen vakuuttaa asiakkaan sinun tuomastasi arvosta ja kokemuksesta. Älä siis stressaa vastaamisesta, vaan kopioi, liitä ja muokkaa jotain näistä kaavoista!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *